Klik je...

Rabu, 19 Mac 2014

Senario Sistem Pertanian Malaysia Hari Ini

Bertambah maju dan sebahagian besar bebentuk komersial 

Kaedah pertanian pindah dan pertanian sara diri semakin kurang kesan pembangunan infrastruktur dan pembangunan tanah oleh kerajaan dan swasta. 

Sistem pekebun kecil dan petempatan tanah rancangan telah dimajukan melalui pembangunan pertanian bersepadu (IADP) 

Sektor pertanian mengalami kemerosotan dari segi sumbangannya kepada eksport. Ini adalah kerana berkembangnya sektor industri dan perkhidmatan. Berikutan itu kira 4 kali dasar pertanian telah dilancarkan sejak tahun 1984. 

Antara objektif dasar ialah memaksimakan pendapatan eksport pertanian, memaksimakan kebajikan dan pendapatan para petani. 

Masalah pemecahan hak milik tanah dan pengurusan pekebun-pekebun kecil yang tidak ekonomi dimajukan melalui pertanian kelompok (in-situ) dan penanaman semula oleh agensi kerajaan.

Pemulihan tanah terbiar. paya air masin, paya air tawar untuk padang ragut (pastura), akuakultur melalui Jabatan Pertanian dan Perikanan.

Melalui IADP dan berbagai agensi membuka kawasan padang ragut dan kawasan berpotensi untuk ternak lembu daging, lembu susu, kambing dan biri-biri. Memajukan bidang ternakan secara komersial bagi menambahkan pendapatan petani serta sebagai langkah menambahkan bekalan protin negara.

Langkah menghakmilikkan ladang besar daripada pemodal asing untuk mengawal imbangan pembayaran dan melicinkan sistem perladangan dan langkah ke arah pensyarikatan.

LIKE PAGE.... 
#TranformasiAgropreneur 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan