Klik je...

Rabu, 19 Mac 2014

Perkembangan Pertanian Dagangan

Pekembangan pertanian dagangan adalah di atas kesedaran akan pentingnya pertanian dagang kepada negara terutamanya hasil getah bermula sejak perang dunia kedua. Tanaman getah ketika ini dianggap sebagai tulang belakang ekonomi negara. Pada tahun 1950 an usaha untuk meninggikan mutu dan nilai eksport dalam Rangka Rancangan Pembangunan Malaya, maka industri getah diberi perhatian khusus. Pada 1954 getah asli telah menghadapi persaingan dengan getah tiruan, maka usaha untuk meluaskan kawasan tanaman, penggalakan hasil, dan kecekapan penggunaan dijalankan.

Sebagai langkah menghadapi persaingan hebat, maka tertubuhlah Institut Piawaian Getah Malaysia (SMR) bagi menjamin mutu paras minimum, mengadakan kawalan kilang keluaran pekebun kecil (RISDA) samada dalam bentuk skrap, getah kering SMR, dan susu cair.

Sejak akhir tahun 1950an perkembangan pesat pengeluaran minyak sawit berlaku melalui rancangan petempatan peneroka FELDA oleh pihak kerajaan. Tanaman getah dan tebu juga diberi tumpuan, tetapi kejayaannya adalah kecil berbanding dengan tanaman kelapa sawit. Usaha pengeluaran pesat minyak kelapa sawit ini adalah kesan daripada kepentingan pelbagaikan ekonomi negara dan kesan daripada kemerosotan keluaran minyak sawit dan minyak sayuran negara pengeluar lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan